Hneď na úvod treba poznamenať, že song (videoklip k songu nájdete na konci prispevku), ktorý tu idem predstaviť, nie je najmladší a konkrétna zostava, ktorá sa podieľala na jeho zrodení, už dávno nefunguje, resp. nefunguje v zložení, v ktorom fungovala neskôr. Každopádne ČISTÉ TVARY mali tri mimoriadne silné zostavy, hodné pozornosti. Táto kapela bola a je reliktom toho najlepšieho, čo môžete nájsť na Slovensku mimo stredného prúdu. Samozrejme, keby chceli, dokázali by spraviť dvesto skvelých poprockových songov na počkanie a bolo by. Ide o to, že títo borci boli a sú svojimi skúsenosťami a schopnosťami dávno v tom, čo sa dá definovať ako „prvá liga“. Prvou ligou nie sú jedine množstvom poslucháčov, ale to je zasa dané tvorbou, pre ktorú sa rozhodli, je to ich spôsob a cesta sebavyjadrenia. Každopádne, v slovenskej hudobnej obci a medzi približne 10-15 000 ich fans majú trvalý rešpekt a uznanie.
Ešte predtým, než sa pustím do zhodnotenia tejto skvelej skladby, tak predstavím kapelu v custome z roku 2005 a uvediem jednotlivých členov z môjho pohľadu, tak ako ich poznám ja. Každý z nich je neuveriteľne originálnou a silnou osobnosťou.
ČISTÉ TVARY v predmetnej zostave tvorili Juraj Péč, Matej Pliešovský, Ondrej Gregor a Juraj (č.2) Rovenský, ktorých štúdiovými vsuvkami dopĺňal Oskar Rózsa, ktorý je podpísaný aj ako hlavný zodpovedný vedúci za výsledný zvuk a formu. Spoločné IQ štvorčlennej kapely sa pohybovalo niekde na úrovni medzi 600 až 800, čo možno ešte podčiarknu tvrdenia v nižších riadkoch.
Juro Péč je vyštudovaný lekár, pochádzajúci z legendárneho martinského lekárskeho klanu, konkrétne sa venuje progresívnym metódam operácií srdca, je intervenčný kardiológ, ktorý keď sa naserie, tak vám zoperuje srdce cez malíček na nohe. Ale to sa musí fakt nasrať. V kapele sa realizuje za klávesami a gitarou, dokáže spievať, je väčšinovým autorom hudby a textov.
Matej Pliešovský je vyhľadávaný webový a softwarový (alebo aplikačný) špecialista ohľadom UX/UI vecí , resp. pre desktopové softwares, prípadne softwares, ktoré slúžia pre optimalizáciu výkonu spaľovacích motorov v prostredí Windows 10. V kapele sa realizuje za bicími a dáva doprovodné spevy. Matej má vo všeobecnosti jeden z najlepších úderov na bicie v strednej Európe, navyše počas hrania je radosť ho sledovať. Páčil by sa aj Ringovi. Mimochodom, je aj talentovaným huslistom.
Ondrej Gregor je špičkový informatik a programátor. V hudbe je ukážkovým multiinštrumentalistom a nesmierne disponovaným spevákom. Ondrej zvláda bez problémov hocijakú gitaru, basgitaru plus zopár ďalších nástrojov a spev. Rúhačský si dovolím tvrdiť, že Ondrej je (bol) najlepším a najuniverzálnejším slovenským spevákom za posledné desaťročia. Pre mňa je, čo sa týka spevu, slovenským ekvivalentom Paula McCartneyho v jeho najlepších rokoch. Ondrej dokáže spievať od nežného decentného falzetikoveho šepkania až po neuveriteľný tlak a rev. Medzi týmto sa nachádza obrovské množstvo farieb hlasu a dynamiky. Dávno predtým, než vznikli ČISTÉ TVARY, tak sa realizoval ako gitarista a spevák lokálnej martinskej kapely VÁH (traja Gregorovci), ktorá mala v repertoári všetky možné rockové pecky aké si viete predstaviť. Neskôr, ako 20-ročný sopliak, sa stal členom ŽENY Z LESOPARKU, s ktorou nahral dva albumy a odohral desiatky koncertov. V ŽZL sa realizoval na gitare, spieval fantastické druhé a tretie hlasy, navyše mal zopár hustých songov, kde spieval lead vocal. V ŽZL nezotrval dlho, rozhodol sa ísť vlastnou cestou, potreboval sa viac realizovať podľa svojich hudobných predstáv. Môžem to potvrdiť z prvej ruky, keďže sám som bol členom ŽZL a tvorivý pretlak tam bol extrémny, Ondrej sa tam fakt vtedy mohol cítiť ako hosť, hoci vypustil zopár silných rockových skladieb.
Juraj Rovenský je famózny softvérový inžinier, riaditeľ a majiteľ firmy, ktorá vyrába na mieru výcvikové letecké simulátory a príslušenstvá (HW a SW), ktoré s tým súvisia. Keďže lietanie a letectvo bolo istý čas aktívnou súčasťou môjho života, tak som mal možnosť spoznať Juraja aj cez túto sféru ľudských činností. Juraj bol v kapele najväčší introvert, veľmi decentný a slušný chlapec, ktorý hral krásnym spôsobom na gitarách. Samozrejme, nebol žiadny trémista a z gitár vedel vyžmýkať aj to posledné. Tak, či onak bol to skutočne tichý, najtichší člen spolku. V porovnaní s dvomi hlavnými divochmi kapely, Ondrejom a Matejom, pri ktorých by aj Tommy Lee z Mötley Crüe vyzeral ako pobožný bigotný kresťan.
Poďme na song. BEAT & RÝM. Song, ktorý s odretými ušami prešiel sitom času. Ale prešiel. Vybral som ho preto, lebo ho považujem za skvelú ukážku autorstva Jura Péča a jednej zo zaujímavých foriem univerzálneho spevu Ondreja Gregora. Song sa nachádza na debutovom albume kapely Meskalín, ktorý je v jadre ťažký psychedelic rock. Čo viem, tak tento song v tomto prevedení kapela nehrávala. Živé prevedenie bolo o tom, že sa všetci okrem Ondreja stiahli a zdekovali na panáka do baru, Ondro zvesil basu, zobral si akustickú gitaru, poprosil osvetľovača o bodové svetlo na neho a spustil. Miloval som ho a vždy budem.
Song posúdim najprv ako poslucháč a následne ho popíšem ako ex-hudobník a autor.
- Poslucháč:
Je to smutný a clivý song. Dokonale funguje s ponúknutým obrazom, hlavne v závere songu. Keď sa raz do toho všetkého vpijete, hlavne v časoch hlbokej noci, tak pesnička vás rozoberie na drobné a budete si ju púšťať opakovane aj hodinu, či dve a popritom sledovať ksicht a výraz tváre herca, ktorý nastúpi na scénu v strede klipu. Nehrá sa to na žiadne umenie a funguje to dokonale. Presne ako platené porno. O tom to je. Tu niet čo viac dodať. Iba to, že to nie je song, ktorý vás chytí na prvé počutie, treba si nájsť k nemu cestu. O to viac vám potom ponúkne.
- Hudobník a autor:
Ak by som bol autorom tejto skladby, tak by som bol celkom spokojný. Čo celkom. Bol by som celkom pyšný. Škoda, že nemáte možnosť poznať jej raw verziu, iba gitara a spev, ktorá je zbavená jemne hip-rockového nádychu. Vtedy dostane pesnička úplne inú šťavu a dôjde vám, že Juro Péč je skutočne silný a schopný autor.
Keďže Juro Péč je profesionálny srdciar, tak musel vložiť do názvu slovo BEAT, čo je pochopiteľné. Človek by od neho – ako kardiochirurga a autora songu – čakal čistý valčíkový rytmus, ktorý je hlavným rytmom srdca. Tak či, onak, pod nánosom nenápadnej hip-rockovej rytmiky je nános skrytého 6/8 rytmu, ktorý je derivátom valčíka.
Jura Péča v istej ingrediencií skladby, v podvedomí, nenápadne inšpirovala jedna skladba, ktorú spáchala jedna špičková svetoznáma kalifornská kapela. Nie je to nič zavrhnutiahodné, všimne si to málokto. Navyše sám autor mi tvrdil, že v čase vzniku tejto veci celé dní počúval jedno snedé dievča, ktoré uvádza ako hlavnú hudobnú inšpiráciu. Hoci má v DNA zapísaných aj týpkov z Kalifornie.
Ohľadom samotnej nahrávky a zvuku, tak tu niet čo riešiť. Zvuk a veci s tým súvisiace mal na starosti Oskar Rózsa, ktorý sa neskôr na istý čas stal bassmanom kapely (vtedy Ondro zvesil basu a hral gitaru). Nahrávka má neuveriteľne čistý a ostrý zvuk, kde počuť absolútne všetko dokonalým spôsobom.
Rytmika je o nezvyčajne decentnom Matejovom bubnovaní a monotónnej Ondrovej basovej linke, ktorú občas okorení virtuóznymi kudrlinkami. Toto je podčiarknuté staccatovou akustickou gitarou, ktorá vlastne rozoberá na drobné prvý akord z troch hlavných akordov songu. Mám tušáka, že aj túto gitaru nahral Ondrej.
K tomuto sú popriliepané ďalšie gitary a dvakrát keyboard. Je úplne jasné (na 99%), že oldschool varhanový zvuk keyboardu v pozadí dal Oskar, zvyšné klavírne vsuvky sú na 100% hrané autorom skladby.
Čo sa týka spevu, tak to bude oriešok. Ondrej to odspieval krásne, nádherne. Hoci išiel doslova na neutrál a voľnobeh svojich možností. Jeho hlas chytí jemnú ostrosť až v refréne. Tu si treba uvedomiť to, že na aký text je nalepený spev. Sloha umožňuje prácu s tónom, v refréne to prechádza do toho, čím je po rytmickej stránke gitara v slohe, čiže staccatovým poňatím melodiky, či harmónie.
K „rapovačke“ iba toľko, že tá je dielom samotného autora, vlastne tak ako celý song. Práve táto vsuvka je hlavným rozdielom oproti živej, akustickej a holej verzii gitara + spev. Bolo by zaujímavé zistiť ako by znela finálna nahrávka bez tejto vsuvky, s textom, ktorý by bol napasovaný na modifikovanú a rozvinutú melódiu zo slohy.
Text samotný je jasný. On a Ona. Je to celé zamurované v nie malom textárskom talente samotného autora. Z poetiky textu je jasné, kde je rodisko autora, kde sa pohyboval celú mladosť a dospievanie. Keď sa nejaký čas zašívate v najuzatvorenejšej slovenskej kotline, to zanechá na vás stopy. Špeciálne, pokiaľ sa jedna o obdobie medzi nula až osemnástimi rokmi života.
Nuž, čo viac dodať na záver. Túto vec som objavil a pochopil 9 rokov po nahratí, v roku 2014. Odvtedy si ju rád a často púšťam, funguje mi hlavne s obrazom, ktorý je mixom starých a lacných pornofilmov. Som hotový z toho týpka v strede videa, jeho oči, pohľad, šluk z cigarety, spomienka v jeho mysli na niečo čo bolo a už nikdy nebude. Možno. A možno nie. Jedine, že by hej.
Čisté Tvary – Beat & Rým
(Meskalin, 2005)
© Čisté Tvary
—————————————————————-
Ondrej Gregor – spev, basa, akustická gitara
Juraj Rovenský – gitara, akustická gitara
Juraj Péč – klávesy, rap
Oskar Rózsa – klávesy, akustická gitara
Matej Pliešovský – bicie
——————————-
Produkcia: Oskar Rózsa
Mix: Milan Tököly
Mastering: Ľubor Priehradník