You are currently viewing MADE 2 MATE – LEAVING THE CITY

MADE 2 MATE – LEAVING THE CITY

S touto kapelou a pesničkou (odkaz na YouTube je v závere článku) to bude, aj nebude úplne easy. MADE 2 MATE registrujem a poznám ešte z čias Marlboro Rock-In z prvej polovice 90’s. Marlboro Rock-In bola lukratívna súťaž (najlepšia možná na území Slovenska) pre neobjavené a začínajúce slovenské kapely. V tomto prípade platilo to, že vo finále nebol žiadny odpad, ale skutočne špičky v daných žánroch. Mne zostal v pamäti ročník 1994, ktorý M2M aj vyhrali. Ale moje spomienky sa týkali primárne kapely DEUS PACIS, martinských crossoverových šialencov (štyroch, skoro dvojmetrových kolohnátov), ktorým som vtedy zobal všetko z ruky. Sám som si vtedy prechádzal, aj s parťákmi z ŤYCHO, objavnou a tvorivou cestou v hudbe, ktorá nakoniec skončila vo finále známym pod názvom ŽENA Z LESOPARKU.

Nazad k M2M. Za ten krátky čas, ani nie 5 rokov (1993-1998), čo existovali, vydali 4 albumy a zanechali výraznú stopu, vďaka svojim silným a chytľavým tanečným klasikám, ktoré doslova zľudoveli.  MADE 2 MATE boli zmesou výnimočne hudobne zdatných osobnosti, každý z nich bol hráčom svetovej úrovne, čo platí aj pre hlavného speváka a gitaristu súboru Radovana Ortha. Ten to zabil najviac, lebo prešiel výnimočnou metamorfózou. Pred M2M bol hlavnou postavičkou v kapele ISABELLE. Táto kapela sa pohybovala vo vodách tvrdšieho pop-rocku, so všetkým tým vtedajším a čerstvým afektom podobných kapiel zo začiatku 90’s. Takže Radovan O. sa zmenil naozaj neuveriteľným spôsobom. Aj hraním, aj spevom, aj vizážou, aj autorstvom. Samozrejme k lepšiemu.

S časťou kapely som sa časom aj spriatelil, nakoľko došlo k neskoršej úzkej štúdiovej a koncertnej spolupráci, špeciálne s Robom Ristom (bicie nástroje) a Ľuborom Priehradníkom (klavíre a trúbky). Robo Rist ma navyše raz zobral na jedno posedenie s Radom Orthom a ten mi vtedy ukázal čaro kvalitnej slivovice, čiže istý čas som popíjal iba slivovicu. So zvyškom bandu sa poznám z videnia a nejaký čas sme sa míňali na rôznych pódiách a v zákulisiach, už keď boli súčasťou iných projektov. V tomto prípade išlo o veľmi milú a priateľskú Katku Korček (spev), Maťa Wittgrubera (klavíre a spevy) a Maťa Gašpara ( basgitara a občasné spevy). Zvyšných členov som minul (Ivan Vereš a Marcel Benko) a nikdy sme sa nestretli.

S M2M mám spojenú ešte jednu milú asociáciu. Chvíľu predtým, než ŽENA Z LESOPARKU začala kúsok od Prahy, v štúdiu Propast (ktoré patrilo a stále patrí Petrovi Jandovi z Olympicu) nahrávať svoju prvú dosku, tak tam nahrávali svoju poslednú dosku MADE 2 MATE. A evidentne si to riadne užili, s tým rozpočtom, ktorý mali vtedy k dispozícii 😊 Bonus Jandovho štúdia (vtedy to bolo asi najdrahšie štúdio na území bývalého Československa) bol servis 24/7. Bol tam týpek, ktorý sa staral o každú potrebu kapely. Žranica, chľast, blbosti, ženské atď.. Dobehli sme za ním, že či nevie čo najskôr zohnať „niečo“ na pofajčenie. Trochu nás sklamal, niežeby nechcel, ale nejaký čas pred nami tam nahrávala najznámejšia slovenská funky kapela z 90’s (čiže kapela o ktorej teraz píšem) a tí si z nahrávania spravili extraordinary žúr na spôsob starého Ríma so všetkým, čo k tomu patrí. Chalan radšej nechcel riskovať s ďalšími, neškodne vyzerajúcimi Slovákmi. Toľko k spomienkam z dávnej minulosti.

Nuž a hor sa k samotnému dielu, k tejto parádnej pesničke. Samotný song sa nachádzal na albume Future In Our Hands z roku 1996. Čo napísať? Nie je to typický funky dance výtvor, ktorý bol trademarkom MADE 2 MATE. Je to skôr v pomalšom tempe, so zvukom ako z polovice 70’s, nie nepodobným zvuku nahrávok Demisa Roussosa z obdobia Souvenirs (napr. „Midnight Is the Tíme I Need You“ alebo “Action Lady”). Každý na nahrávke podal skvelý výkon, úplne každý. Všetko je tak ako má byť, znie a hrá to fantasticky. A špeciálne vyzdvihujem hru na bicie. Robo je atómový funky automat, ale tu aké dával šupy do bicích, to je jedna báseň, to je čistá lahoda. Maťo Gašpar na base tiež čaroval, hral si svoj love song v tomto songu, je to nádhera.

Chvíľu sa to rozbieha a zhruba od 2/4 stopáže to začne. Začne to, prečo mám tento song tak rád.  A to je hlavne Orthov spev v refrénoch. Ťažká nakladačka v podaní mladého strapatého anorektického ucha. Znie ako o generáciu starší bard po tisíckach vystúpení. Čím bližšie sme k finále pesničky, tým viac sa to graduje a deje sa čoraz väčší bordel, plný výbušnej zmesi.

Text songu nemá význam riešiť, tu je podstatná hudobná zložka diela, ktorá by fungovala s hocijakým textom.

Viac o tom písať netreba. V porovnaní s pokusmi vtedajších mladých súputníkov MADE 2 MATE bola táto partička už dávno o konské dĺžky vpredu. Všetkým. Spevákov a hráčov typu Rada je a bolo na Slovensku minimum. Poznám jedného, ktorý má podobné vokálne parametre, ale pohybuje sa v iných štýlových vodách, kde nie je priestor na plné využitie jeho výnimočnej farby a sily hlasu. Píšem o Dominikovi Štofkovi z KING SHAOLIN. MADE 2 MATE ako kapela relatívne rýchlo skončili a pôvodní členovia sa rozliezli po rôznych slovenských prvoligových projektoch so slovenskou špičkou.

1
0

Pridaj komentár