Niekoľko hier, ktoré ma oslovili a ktoré považujem za špičku v konkrétnych žánroch som tu už rozobral. O tomto skvelom hernom horore som zatiaľ nevypustil ani slovo a to som ho prešiel dokopy trikrát, za posledných 6 rokov. Hra vyšla v roku 2014, ale pozor, stále vyzerá fantasticky, vizuálne patrí medzi to najlepšie, čo môžete dostať aj v súčasnosti. Samozrejme, nejde iba o vizuál. Zvuky a dabing postáv patrí medzi absolútny luxus. A kvalitu hry ako takú, rozoberať netreba, je to jedna z najlepších survival vecí, ktoré kedy vznikli, ak nie najlepšia.
Hra je to parádna. Je to jeden z najtuhších hororov aké sa kedy dostali na PC a konzoly. Nečakajte žiadne zúrivé prestrelky, či hustú akciu. Tu ste radi za každú ďalšiu sekundu, ktorú sa vám podarí prežiť. V obrovskej polorozbitej a zdevastovanej vesmírnej fabrike Sevastopol (viď foto), ktorá bola určená na výrobu služobných androidov vás čaká zhruba 80 hodín (čistého herného času) nefalšovaného a príjemného strachu, v prostredí, ktoré je pocitovo identické s prvým filmom. Ako som spomínal, vizuál a zvuky sú špička, ktorá nemá jedinú chybičku. Paradoxne vizuálne najslabšie sú občasné cut-scény, ale tie nie sú podstatné. Tu si hráte svoj vlastný epos.
Hra sa odohráva zhruba 15 rokov po konci prvého filmu, hráte za dcéru Ellen Ripley, mladú techničku – inžinierku Amandu, ktorá stále pátra po tom, čo sa mohlo stať s Nostromom, či skôr s jeho záchranným modulom, v ktorom sa nachádza(la) mama. Mama stihla pred hibernáciou vypustiť správu, z ktorej bolo jasné, čo sa stalo s Nostromom a zvyškom posádky.
Istí vesmírni prieskumníci sa navyše dostali k letovému záznamníku Nostroma, ktorý obsahoval indície ohľadom lokalizácie nešťastia a pár ďalších údajov, ktoré nesmierne zaujímali Amandu. Voľne si letel vesmírom, ako jeden z mála predmetov, ktoré prežili autodeštrukciu Nostroma. Prieskumníci tento voľne poletujúci záznamník našli a odniesli na najbližšiu obývanú stanicu, čiže na spomínaný Sevastopol.
Keď sa to po nejakom čase dozvedela Amanda, okamžite sa vydala na cestu, s loďou Torrens, ktorá bola identická s Nostromom. Hoci Nostromo bol ťažný a ťažký kozmický remorkér, Torrens bola upravená z tejto konfigurácie na zásobovacie a pasažierske lety. Amanda sa teda pridala k posádke, ktorá mala obchodnú cestu na Sevastopol.
Okamžite po príchode na Sevastopol bolo jasné, že továreň má problémy a nie malé.Plus sa stalo navyše to, že loď Torrens, na ktorej prišli, sa stala pre Amandu nepoužiteľnou na únik, keď zistila, že problémy budú spôsobovať boj o holý život. Totižto už počas aktu spojenia Torrensu so Sevastopoľom došlo k fatálnemu poškodeniu lode, ktorá síce nebola zničená, ale nebola šancu sa na ňu dostať nazad. Čiže Amanda s časťou posádky Torrensu zostala bez možnosti návratu na loď.
Nejdem to predlžovať. Za problémy továrne môže krásne prerastený a fotogenický exemplár votrelčeka, ktorý sa na stanicu nejakým spôsobom dostal a začal robiť neplechu. Z pôvodného stavu osádky továrne zostalo možno 10% ľudí. Z tých 10 % je väčšina v nastavení, že strieľajú po všetkom, čo sa hýbe – ak majú čím. Občas sa vyskytne jedinec, ktorý pristúpi na diskusiu. Okrem toho sa tu potulujú desiatky androidov, ktoré vám začnú ísť po krku v okamihu podozrivých akcií z vašej strany.
Počas vašej cesty si pomáhate výrobou rôznych klasických „udělátek“, na ktoré potrebujete výrobný materiál, ktorý sa nachádza kade-tade po stanici. Bez nich nemáte šancu prežiť. V termináloch stanice sa nachádza množstvo zásadných informácií, či v mailoch, alebo hlasových správach.
Hra v istých veciach predčí prvý film. Je to síce hra, ale reálne ste na sračky, je to ukážkový hardcore simulátor dosratia sa. Skvelé je na tom to, že stále máte X možnosti ako sa z problémov dostať. Takisto votrelček vám nejde stále po krku. Máte čas si aj oddýchnuť. Vyššie spomenutí roboti sú za normálnych okolností neškodné stroje. Lenže konkurenčný boj dvoch veľkých spoločnosti (Weyland-Yutani vs. Seegson) má za výsledok úpravy robotieho software za účelom, ktorý nejdem spomínať. Votrelček sa na stanici nevyskytol úplnou náhodou a má čo do činenia s objaveným záznamníkom a biznis plánom obidvoch spoločnosti. Problém je to, že toto prítulné a hravé zviera neodhadli správnym spôsobom.
Votrelec ako taký, je ultimátny nepriateľ. Jeho nezabijete. Jemu sa môžete a musíte vyhýbať. Je to hra na schovávačku.
Ďalej to rozoberať netreba. Je to paráda aj pocitová, aj vizuálna, aj zvuková, ktorú neprejdete za pár hodín. Treba sa s tým trošku vyhrať. Rýchla akcia, či rýchly postup znamená okamžitú smrť. Kto má rád votrelčie filmy, hlavne prvé dva a má vzťah k hernej zábave, tak bude krochkať blahom.
P.S. Pozor, nie je to koridorovka. Je to open world hra v obrovskom uzavretom prostredí. Kde ste už raz boli, tam sa môžete a budete opätovne vracať skrz množstvo dôvodov.