Tak toto je iná mňamóza. Som odchovanec tých najklasickejších budovateľsko – manažérsko – bojových realtime stratégii. Od DUNE2, cez TRANSPORT TYCOON, SIM CITY’s, rôzne COMMAND CONQUERY, CEASARe, PHARAOHy, AGE OF EMPIRESy, ANNO’s, SETTLERSy atď, atď. Niektoré boli lepšie, niektoré horšie. U mňa vedú a stále fungujú TRANSPORT TYCOON a PHARAOH, tie sú hrateľné a zábavné doteraz, vrátane ešte jednej ANNO záležitosti. Sú to tiež v istom zmysle komplexné záležitosti, kde máte mnohopoložkový produkčný a logistický reťazec, strihnutý s miernym militarizmom.
FACTORIO vytvorili českí géniovia, ktorí sa s ňou bavkali niekoľko rokov. Z pohľadu RTS žánru ide o prakticky dokonalú vec, čo sa týka mechanizmov hry. Na prvý pohľad to vyzerá ako škaredé sivé 2D kačiatko, ale po pár hodinách v tom začnete spoznávať tu najkrajšiu labuť.
O čo ide v tejto hre? Je to úplne easy. So svojou poškodenou kozmickou loďou stroskotáte na neznámej planéte plnej obrovskeho a nepriateľského hmyzu. Sám. A vašou úlohou je prežiť, postaviť raketu a odletieť. Lenže váš panák má po tej havárii nič, doslova holé nič, iba pár trosiek z rakety a základné nerastné suroviny, ktoré sú v okolí havarovanej rakety.
Planéta má samozrejme nedozierne množstvo tých základných surovín a vy si prechádzate technologickým vývojom doslova od doby kamennej až po vek kvantovej fyziky. Ste na všetko sám, ale vďaka vašej schopnostiam sa vám exponenciálne zväčšuje množstvo technológií a produktov.
Produkčný a technologický strom, ktorý ponúka táto hra som nevidel v žiadnej inej stratégii. S tým súvisí najprv základná logistika, ktorá sa pretaví neskôr do niečoho, čo treba zažiť na vlastnej koži. Čistý brutál a masaker.
Kto na to naberie odvahu, nech si najprv pár hodín vyskúša kampaň, kde vlastne pochopí ako hra funguje a čo s čím súvisí. Kampaň sama o sebe je nuda, lebo ponúka predpripravene technologické skoky.
Po pár hodinách odporúčam voľnú hru, kde začnete od holého ničovatého nič, iba vy, pár trosiek, a množstvo dreva, kamenia a nejakých fosílnych vecí, ktoré sa dajú použiť v úvode na základné aktivity. Čo je najväčší úlet, hra je síce 2D, veľmi krásne spravené 2D, ale mapa, keď si ju tak zadefinujete môže mať rozmery 2000 x 2000 km, čiže 4 milióny štvorcových kilometrov. Na veľkej časti tej mapy si staviate svoju MEGAGIGANTICKÚ TOVÁREŇ. Viete odsledovať každý parameter každej položky, každý kilowatt získanej, či minutej energie, každý kilogram vyprodukovanej, či minutej položky. Tých položiek sú stovky. Buďte v kľude, nezasypú vás hneď v úvode, Na začiatku ste radi ak dokážete založiť oheň a riešiť základné veci.
Samozrejme, čím viac lokálne (neskôr globálne) zasierete svojou produkčnou činnosťou životné prostredie planéty, tým viac na vás útočí miestna fauna. Takže treba riešiť aj obranné a útočné technológie, čo je ďalšia gigantická produkčno-technologická vetva, ktorá musí byť podporená opäť solídne navrhnutou logistikou.
FACTORIO je výnimočná záležitosť. Je to stratégia ako zo starej školy, s množstvom premenných. Ale objem toho všetkého, také tu doteraz nebolo. A pri tomto sa už vie zapotiť celkom aj procesor vášho kompiku. V úvode nie, samozrejme. Ale keď máte rozpohybovane všetko, čo vás len napadne a množstvo rozpohybovanych vecí sa stále zväčšuje a zväčšuje a zväčšuje a procesor všetko preratáva, tak mu začína byť celkom horúco. Ale to sa začína diať, keď vaša továreň dosahuje rozmerov niekoľkých (desiatok) kilometrov štvorcových.
FACTORIO je vec za smiešne peniaze, a ponúka dokonalú databázu potrebných informácií na to aby ste rozpohybovali, vytvorili a ubránili gigantickú továreň. Továreň ktorá bude rásť a rásť a rásť a rásť do nepredstaviteľných rozmerov.